Ludu m�j, ludu...
Tak niedawno jeszcze z Matk� Stworzyciela
" . . . w �ono kolebeczki
zazieraj�cej z szczeg�lnym zdziwieniem,
Czy prawda, �e si�� PRAWDA�
urodzi�a
I �e� STWORZYCIEL�
stawa si� stworzeniem . . ."
radowali�my si�, �e� "S�OWO sta�o si� cia�em i zamieszka�o w�r�d
nas" (J1,14),
a ju� stajemy� przed najwi�ksz� tajemnic� , Tajemnic�
�mierci, Odkupienia
i�� Z M A R T W Y C H W S T A N I A�� S�owa Wcielonego.
" jak ten czas szybko
mija" ?,� gdy� ju� �w. Pawe� powiedzia�:
"M�wi�, bracia, czas jest kr�tki." ( 1Kor 7,29)
"Pracuj�c w pocie
Czo�a", i��� "w sprawiedliwym (z
wiary)� kierunku ruchu:�� nie za sob� z krzy�em Zbawiciela, ale za
Zbawicielem z krzy�em swoim ",�
albowiem
�" Kto nie bierze swego krzy�a, a idzie za Mn�, nie jest Mnie
godzien. Kto chce znale�� swe �ycie, straci je, a kto straci swe �ycie z mego
powodu, znajdzie je." (Mt 10,38-39)
Tak pielgrzymuj�c
�" . . . znajdziesz �ywot w �mierci, a pot�g�
W s�abo�ci, w s�owie
lataj�cym Ksi�g�,
W ciemno�ci jasno��, a w
jasno�ci cienie !
To wiedz� -� i
z plewy szczere czy�� nasienie. "
"Na szczere
czyszczenie" mamy dany ca�y Wielki Post, ze wszystkimi nabo�e�stwami i
rekolekcjami, a� po celebracje Triduum Paschalnego i �wiat�o Pascha�u.
" A nie jest �wiat�o by pod
korcem sta�o,
Ani s�l ziemi do przypraw
kuchennych;
Bo pi�kno na to jest, by
zachwyca�o do pracy� -
Praca, by si� zmartwychwsta�o"
Mamy wi�c co� jeszcze. Mamy
sztuk�. kt�ra poprzez swoje tw�rcze wysi�ki, pomaga zrozumie�, �e zg��bianie
tajemnicy powo�ania do �ycia ludzi czy poszukiwanie sensu przemijania, nie ma
sensu bez poszukiwania Stw�rcy.
Czy?� i�
jak?� skorzystamy z tych dar�w
zale�y od nas.
Towarzysz� nam te� dzielnie katolickie media: prasa, radio, telewizja �� -� "g�oszenie z dach�w" jak nazywa media elektroniczne -� Jan Pawe� II.
Media to j�zyk -
" J�zyk, kt�ry na S�dzie
popio��w zawo�a:
Uwity jestem z nerw�w
skrwawionych Anio�a
I s�dz� was od stopy do
w�osa, bo jestem
Wszystkich was - razem
dechem i moralnym chrzestem ! "
A ci , " . . . dla kt�rych
pi�ro, jak proporczyk bia�y,
Powolnym wiatrem wzd�ty, nie
skalany jeszcze,
Tak dr��co si� rozwija . . .
i bez blasku chwa�y
I bez niecnoty blasku -
swoje czucia wieszcze
Pie�ni� Bogurodzicy chrzcz�.
. ."� - pomagaj� nam te�
arcy-dzielnie.
W ksi��ce " Pami�� i
to�samo��" Jan Pawe� II m�wi:
S�owo "Odkupiciel" ma w swym polskim rdzeniu wyrazowym co� z "kupowania", co� z "wykupywania" (...) W�a�nie ta analiza etymologiczna mo�e nas przybli�y� do zrozumienia rzeczywisto�ci odkupienia. (...) W tajemnicy odkupienia zwyci�stwo Chrystusa nad z�em jest dane cz�owiekowi nie tylko jako osobista korzy��, ale tak�e jako zadanie. Cz�owiek podejmuje je, wchodz�c na drog� �ycia wewn�trznego, to znaczy na drog� �wiadomej pracy nad sob� - tej pracy, w kt�rej Mistrzem jest Chrystus."
"I my�l�: �e zmartwychwstawa� jest bolesnym trudem,
Prac� cz�owieka, z Bo�ym
dokonaniem� - cudem !� - " powie Norwid.
W Pierwszej Ksi�dze Samuela czytamy:� "Nie zwa�aj ani na jego wygl�d, ani na wysoki wzrost, gdy� nie wybra�em go, nie tak bowiem cz�owiek widzi, jak widzi B�g, bo cz�owiek patrzy na to, co widoczne dla oczu, Pan natomiast patrzy na serce." I kaza� Pan nama�ci�� -� ma�ego, rudego, ale o pi�knych oczach -� Dawida.
Modlitwa pozwala "kszta�ci� wzrok" tak, aby "odgadywa� sprawy Bo�e pod pow�ok� spraw ziemskich."� Do ko�ca Wielkiego Postu jeszcze wiele Stacji. Korzystaj�c z tych dobrodziejstw mo�emy mie� nadziej�, �e za rok spotkamy si� w rozwoju duchowym "pi�tro wy�ej"; l�ejsi, rado�niejsi i bardziej przezroczy�ci.
"Z biegiem czasu, je�eli
cz�owiek wytrwale post�puje za Mistrzem, kt�rym jest Chrystus, coraz mniej
odczuwa ci�ar zwalczania w sobie grzechu, a coraz bardziej raduje si� �wiat�em
Bo�ym, kt�re przenika ca�e stworzenie. Jest to ogromnie wa�ne, gdy� pozwala
cz�owiekowi wyj�� z sytuacji nieustannego zagro�enia wewn�trznego przez grzech
- kt�ry jednak na tej ziemi w jakim� stopniu zawsze pozostaje obecny
-"� (Pami�� i to�samo��)
B�g-Cz�owiek podobny do nas we wszystkim, opr�cz grzechu, zosta� przez cz�owieka os�dzony i skazany na �mier�.� "Je�eli przyj�� ca�� prawd� Ewangelii, znaczy to: B�g nie mo�e umrze�, B�g jest �yciem. Jezus Chrystus, B�g-Cz�owiek objawi� t� prawd� po�r�d �wiata, kt�ry jest poddany �mierci." (Jan Pawe� II)
Nie do swojego te� grobu zosta� z�o�ony ukrzy�owany Jezus. "J�zef zabra� cia�o, owin�� je w czyste p��tno i z�o�y� w swoim nowym grobie, kt�ry kaza� wyku� w skale. Przed wej�ciem do grobu zatoczy� du�y kamie� i odszed�." (Mt 27, 59-60)
Ale my nie odchod�my jeszcze.
W Wielkim Tygodniu B�g m�wi s�owami Apokalipsy : "Oto czyni� wszystko nowe".
Przy grobie Pa�skim - sterylnym, bo obmytym Krwi� Zbawiciela; przezroczystym, bo Prawda nie ma nic do ukrycia - zadumajmy si� z Janem Paw�em II nad Ksi�g� Rodzaju.
"On jest Stw�rc�:
����������� Ogarnia wszystko powo�uj�c do istnienia z nico�ci
����������������������� nie tylko na pocz�tku, ale wci��
����������� Wszystko trwa staj�c si� nieustannie -��� (...)
S�owo - odwieczne widzenie i odwieczne wypowiedzenie.
Ten, kt�ry� stwarza�, widzia� - widzia�,� "�e by�o dobre',
widzia� widzeniem r�nym od naszego,
On - pierwszy Widz�cy -
Widzia�, odnajdywa� we wszystkim jaki� �lad swej Istoty,
��������������������������������������������������������������������������������������������� swej pe�ni -
Widzia�: Omnia nuda et aperta sunt ante oculos Eius�� -
(Wszystko odkryte i ods�oni�te przed Jego oczami)
Nagie� i� przejrzyste�� -
Prawdziwe,� dobre� i pi�kne� -
Widzia� widzeniem jak�e innym ni� nasze"
���������������������������������������������� (Tryptyk Rzymski)
"Mistrzu, Kr�lu, Bo�e-Synu,
Wielkie TWOJE jest
zwyci�stwo -
Takie wielkie, �e wawrzynu
Nie ma - takie, �e
m�cze�stwo
Ju� wytrzyma� nie umia�o
I zmieni�o si� a� w rado�� .
. .
Takie wielkie, �e a� cia�o
ZMARTWYCHWSTA�O - g��d i blado��
Zamieni�y si� w
wesele."
"Id�cie i starajcie si� zrozumie�,
co znaczy :
Chc�� raczej�
mi�osierdzia� ni�� ofiary." (Mt 9,13)
��������������������������������������������������������������������������������� Amen